Digitoll – et veiskille for norsk tollrapportering

I 2026 innføres Digitoll som en ny reform for digital tollrapportering til Norge. For logistikkaktører innebærer dette store endringer i både ansvar og rutiner. Digitoll representerer nye plikter for transportører og importører – men det er også en unik mulighet til økt verdiskaping for dem som tar de riktige grepene. Digitoll vil bidra til raskere transport og fristilling av varer, bedre datakvalitet og mer effektiv samhandling mellom bransjens aktører. Samtidig kreves det en betydelig innsats fra både myndigheter og næringslivet for å realisere drømmen om en digital tollgrense.

I skrivende stund sitter mange fortsatt på gjerdet når det gjelder Digitoll, og det gjenstår fortsatt noen tiltak fra Tolletaten for å gjøre overgangen enda enklere for næringslivet. Likevel er det liten tvil om at Tolletaten mener alvor med innføringen, og at tiden er inne for handling hos de aktørene som blir berørt. I denne artikkelen forklarer vi hva Digitoll innebærer – og hvordan du kan lykkes.

Hva er Digitoll?

Tolletatens moderniseringsprogram Digitoll består av to hoveddeler:

1.       Melde- og opplysningsplikt (Innføres 1. februar 2026)
Transportørens melde- og opplysningsplikt (MO) er den første delen av Digitoll som innføres, og for mange den som innebærer størst praktiske endringer. All transport- og vareinformasjon skal sendes elektronisk til Tolletaten før grensepassering, slik at kjøretøyet normalt kan passere uten å stoppe – kun basert på digital dirigering med skjermer og trafikklys. Dette skiller seg tydelig fra dagens ordning, der transportøren må stille fysisk på Tolletatens grensekontor og fremvise papirbasert dokumentasjon.

Siden digital MO krever opplysninger om alle forsendelser på et kjøretøy, kan dette skape ekstra utfordringer for aktører som driver med samlasting. Løsningen på denne utfordringen ligger i godt samarbeid mellom dem som deler kjøretøy – et tema vi kommer tilbake til i våre tips nederst i artikkelen. På sikt vil Digitoll MO gi Tolletaten bedre oversikt, raskere tollbehandling og en tryggere vareflyt inn i Norge – noe alle parter vil dra nytte av.

2.       Endring i deklarasjonsplikt (Innføres 1. september 2026)
Deklarasjonsplikten ligger hos den som fortoller varene – enten importøren selv eller importørens tollrepresentant. Endringen innebærer at tolldeklarasjonen for hver forsendelse må være fullført og sendt til Tolletaten via TVINN-systemet før varene ankommer grensen, uavhengig av inngående prosedyre. For mange innebærer dette en stor endring i fortollingspraksis, siden dagens direktekjøringsordning – hvor man har 10 dager på å fortolle varene etter grensepassering - ikke lenger vil kunne benyttes.

Hva betyr dette for speditører, transportører og vareeiere?

Melde- og opplysningsplikten og deklarasjonsplikten er tett sammenvevd. Begge medfører store endringer i hvordan næringslivet håndterer frakt og fortolling av grensekryssende varer, med både økte fordeler og økt ansvar. Det kreves også tettere koordinering mellom vareeier, speditør og transportør, slik at den digitale informasjonen følger varene frem til grensen. I dette avsnittet går vi inn på hvordan de ulike aktørene kan bli påvirket av Digitoll.  

  • For vareeier
    • Vareeiere må tilgjengeliggjøre komplett dokumentasjon på varene som skal importeres, slik at fortollingene kan gjennomføres i tilstrekkelig god tid før ankomst. Handelsfaktura, opprinnelsesbevis og annen dokumentasjon på varene må derfor tilgjengeliggjøres for egen tollavdeling eller ekstern tollrepresentanti i god tid, slik at deklarasjonsplikten kan oppfylles.
  • For speditør eller tollrepresentant
    • Speditøren/tollrepresentanten må påse at varene fortolles i god før varene ankommer grensen. Det kan være nødvendig å lage nye interne, arbeidsrutiner som legger til rette for dette, spesielt dersom man er vant til å benytte seg av dagens direktekjøringsordning.
    • Speditøren må også koordinere prosessen med transportøren som frakter varene, slik at melde- og opplysningsplikten kan ivaretas av én av partene. Dersom speditøren inngår i en samlastingsbil hvor flere speditører fortoller ulike forsendelser, blir god kommunikasjon mellom alle involverte aktører særlig viktig. Dette sikrer at opplysningene om alle varene på kjøretøyet registreres på samme Digitoll-manifest – noe som er avgjørende for at kjøretøyet skal få grønt lys på grensen. Her må både systemleverandørene og Tolletaten legge til rette for effektiv samhandling og meldingsutveksling på teknisk nivå, slik at logistikkaktørene lykkes med effektiv samlasting.
  • For transportøren
    • Transportøren har i dag ansvaret for melde- ogopplysningsplikten ved grensen. Når denne plikten digitaliseres gjennom Digitoll, er det viktig at transportøren tydelig avklarer sin rolle overfor både speditør og vareeier. I noen tilfeller er det hensiktsmessig at transportøren selv sender inn de digitale transportopplysningene. I andre tilfeller kan det være mer praktisk at speditøren overtar hele det operasjonelle ansvaret, både for innsending av transport- og vareopplysninger. Dersom speditøren tar dette ansvaret, må aktørene tilrettelegge for effektiv og pålitelig deling av transportopplysninger – som informasjon om kjøretøy, fører, tollsted og forventet ankomsttid.
    • Det er også avgjørende at ansvarlig innsender varsles ved endringer i enten kjøretøy, rute eller ankomsttid, slik at oppdaterte opplysninger kan sendes til Tolletaten før ankomst.

Våre tips for å lykkes med Digitoll

Med erfaring fra pilotprosjekter med ulike bransjeaktører har vi identifisert flere faktorer som kan hjelpe din bedrift å lykkes med Digitoll. Her er noen generelle tips:

  • Identifiser deg som en seriøs Digitoll-aktør
    Digitoll er en stor utfordring som krever et tydelig fokus for aktører i bransjen. Kom i gang med forberedelsene i dag, og fokuser på hvordan din bedrift kan få økte fordeler av Digitoll på sikt.
  • Lag tydelige retningslinjer for samarbeidspartnere
    Definer hvordan kunder, leverandører og samarbeidspartnere skal forholde seg til din organisasjon i overgangen til Digitoll. Klarhet gir trygghet, og alle aktører er tjent med å tydeliggjøre sine egne premisser for å lykkes med Digitoll-prosessen.     
  • Begynn i det små – og øk gradvis
    Start med små volumer og øk gradvis etter hvert. Dette gir tidlige     praktiske erfaringer og en smidigere overgang. Sett en frist for når dere     skal være i mål med hele varevolumet på Digitoll. Viktigst av alt: prøv -     og gjør dere erfaringer!    
  • Kartlegg behov underveis
     Finn ut hvilke tekniske og brukersentrerte behov dere trenger som ikke     dekkes i dag. Vi i Skypass – og andre systemleverandører – kan da utvikle     løsninger som støtter dere bedre i Digitoll-hverdagen. For å få til dette må dere ta Digitoll i bruk og samle  praktiske erfaringer.
  • Spør om hjelp
    Alle liker å dele kompetanse. Spør kollegaer i bransjen om erfaringer, og hent inspirasjon fra hvordan andre har lykkes. Det finnes partnere der ute som kan hjelpe deg, både dedikerte rådgivere og systemleverandører som jobber aktivt med å mulggjøre omstillinenfor    næringslivet.

Til deg som leser denne artikkelen: Takk for oppmerksomheten, og lykke til med Digitoll!